Yamaha introduceert de kleinste XSR tot nu toe met de nieuwe XSR 2021 uit 125, die begin juni bij de Europese dealers zal verschijnen. De 124cc single is bedoeld voor jongere en nieuwere rijders, maar ook voor rijders die nog niet in aanmerking komen voor (of niet willen) een A2-rijbewijs.
De molen is dezelfde die Yamaha gebruikt in de MT-125 en R125, en is compleet met Yamaha Variable Valve Actuation, waardoor de motor effectiever kan presteren over het hele toerentalbereik. Het levert iets meer dan 14 pk (11 kW), wat de top van het vermogen bereikt dat is toegestaan door de A1-licentiebeperkingen.
De motor zit in Yamaha’s Deltabox-frame en maakt gebruik van een 37 mm USD-vork met een veerweg van 5,1 inch. De achterschokbreker biedt een veerweg van 4,3 inch. Het rempakket is ook eenvoudig, met een hydraulische remklauw die een enkele schijf van 267 mm aan de voorkant vasthoudt en een schijf van 220 mm aan de achterkant. Lichtmetalen velgen dragen bij aan het wendbare karakter van deze machine van 309 pond.
Bij een rit als deze gaat het echter minder om de mechanische specificaties en Yamaha heeft veel aandacht besteed aan het uiterlijk en de details van de XSR125. Het zal bijvoorbeeld een LED-koplamp en achterlicht hebben, in vormgeving om zijn XSR700- en XSR900-broers en zussen na te bootsen, en een rond LCD-instrumentenpaneel. De gelakte voorspatborden passen bij de carrosseriekleuren en de algehele esthetiek is precies in lijn met Yamaha’s retro Sport Heritage-lijn.
De fiets is verkrijgbaar in de kleuren Redline, Tech Black en Impact Yellow. Verwacht echter niet dat je de fiets Stateside snel zult zien.