Harley maakt van LiveWire zijn volledig elektrische merk

Het nieuwe elektrische merk LiveWire heeft nu een eigen website op livewire.com. (Harley-Davidson/)

De LiveWire was vroeger gewoon een motormodel, maar nu evolueert de naam naar iets ruimers. Dat was het woord van Harley-Davidson deze week toen het de lancering aankondigde van LiveWire als een volledig elektrisch motormerk. Ik denk dat we niet verrast moeten zijn; benzine-aangedreven en geëlektrificeerde motorfietsen zouden altijd ongemakkelijk aanvoelen, vooral wanneer ze naast elkaar bestonden bij Amerika’s oudste motorfietsfabrikant, een outfit met 100 jaar ICE-aangedreven ontwerpen onder de riem. Dus hier zijn we dan, met LiveWire, het merk dat officieel op zoek is naar “elektriciteit herdefiniëren … de beste ervaring voor de stedelijke rijder.” Als dat betekent dat er meer betaalbare opties voor elektrische voertuigen van HD komen, dan zijn we optimistisch over de mogelijkheden.

Geschikt voor Silicon Valley?  Nieuw gestileerd logo voelt minder traditioneel aan, meer naar voren gericht.

Geschikt voor Silicon Valley? Nieuw gestileerd logo voelt minder traditioneel aan, meer naar voren leunen. (Harley-Davidson/)

Het is een ommezwaai van het idee dat HD misschien voorgoed de elektrificatieruimte verlaat, een gerucht dat gedeeltelijk werd gevoed door de verdwijning van e-bikes uit het gedeelte ’toekomstige voertuigen’ van zijn website een tijdje terug. Het lijkt erop dat Milwaukee gewoon aan het herstructureren was, zoals het had gedaan met de spin-off van de Serial 1 Cycles ebike, die HD nog steeds als het moederschip telt (ze zijn tenslotte gehuisvest op de campus van H-D in Milwaukee).

In zekere zin blijft het bedrijf de details van de Hardwire-strategie die het enkele maanden geleden heeft uitgebracht. Destijds had CEO Jochen Zeitz verschillende prioriteiten opgesomd, waaronder “investeren in innovatie in de elektrische markt, die een cruciaal onderdeel van onze toekomst zal zijn.” In de huidige release voor het merk LiveWire gaat hij zelfs nog verder, met een hint naar nog meer modellen: “Een van de zes pijlers van Hardwire… is leidend zijn in elektrisch. LiveWire is ook van plan om te innoveren en technologie te ontwikkelen die in de toekomst van toepassing zal zijn op elektrische motorfietsen van Harley.”

Een kijkje in de nieuwe livewire.com website onthult niet veel, behalve een grote afbeelding van het huidige LiveWire-model, een vloeiende missieverklaring: “Welkom bij LiveWire, pionier in de toekomst van motorrijden door middel van ontwerp, software en ervaring voor het nastreven van stedelijk avontuur en daarbuiten ”—en een plek om je aan te melden voor toekomstige updates.

Er is ook een nieuw gestileerd logo dat over de startpagina flitst en op de brandstoftank van de motorfiets verschijnt om de herschikking te ondersteunen. Een aparte Facebook-pagina onthult meer foto’s die verwijzen naar een algemeen stedelijk thema, en de release bevestigt verder dat de initiële focus op de stedelijke markt zal liggen.

Bijgewerkte graphics op een huidige LiveWire;  het nieuwe LiveWire-model wordt in juli uitgebracht.

Bijgewerkte graphics op een huidige LiveWire; het nieuwe LiveWire-model wordt in juli uitgebracht. (Harley-Davidson/)

Het hoofdkantoor van het merk zal virtueel worden gevestigd, hoewel Harley zegt dat fysieke hubs in Silicon Valley (LiveWire Labs) en Milwaukee zullen worden opgezet en de ontwikkeling van toekomstig ontwerp en technologie zullen ondersteunen. En maak je geen zorgen, er zal een fysiek model zijn dat bij al deze branding past; de eerste fiets met het LiveWire-merk staat gepland voor lancering op 8 juli 2021 op de International Motorcycle Show. Geen woord over of het een geheel nieuw model zal zijn of een update van de bestaande LiveWire.

Gerelateerde inhoud: Harley-Davidson onthult ‘The Hardwire’-plan

Op dat moment zal LiveWire werken “met deelnemende dealers van het Harley-Davidson-netwerk als een onafhankelijk merk”, maar vanuit het oogpunt van de consument zegt Harley dat het merk zowel digitale als fysieke winkelformaten zal gebruiken, zodat klanten het merk kunnen bekijken volgens hun eigen voorkeur – een bedrijfsmodel dat ongetwijfeld tijdens de pandemie werd uitgebreid. Het officiële woord is dat er speciale EV-showrooms zullen zijn op “geselecteerde locaties” in het hele land (te beginnen in Californië), maar geen woord over de vraag of bestaande dealers afzonderlijke LiveWire-ruimtes kunnen opnemen of toevoegen aan de huidige plattegronden.

We hopen dat de nieuwe spil meer elektrische keuzes zal betekenen en, gezien de focus op de ‘stedelijke markt’, enkele lagere prijspunten om nieuwe en jongere rijders aan te spreken.

Jochen Zeitz, CEO van HD, heeft gezegd dat een van de pijlers van de Hardwire-strategie het leiden van elektriciteit was, vandaar het nieuwe merk.

Jochen Zeitz, CEO van HD, heeft gezegd dat een van de pijlers van de Hardwire-strategie het leiden van elektriciteit was, vandaar het nieuwe merk. (Harley-Davidson/)

CreditSource link

We will be happy to hear your thoughts

Leave a reply

J-Pbikes
Logo
Enable registration in settings - general
Compare items
  • Total (0)
Compare
0