
Niet zo lang geleden was de komst van een verse oogst van geheel nieuwe 600cc inline-vier machines van de Japanse Big Four iets waar rijders elk jaar naar uit konden kijken. De rage van de middengewicht-repli-racer is misschien verdwenen, en daarmee de verkoop, maar Yamaha wil een einde maken aan de middengewichtsportblues met de introductie van de geheel nieuwe Yamaha YZF-R7 uit 2022.
Afnemende verkoop – de omzet in december 2020 was volgens Yamaha slechts 22 procent van de piek van juli – in combinatie met stijgende adviesprijzen hebben de middengewicht supersportcategorie ernstig geschaad. Yamaha erkende de noodzaak van verandering en creëerde de YZF-R7 als een budgetvriendelijke nieuwe benadering van het segment, gericht op de minder ervaren rijder zonder de funfactor en het hardcore imago van de gloriedagen van de supersport op te offeren. En het is beschikbaar voor een relatief betaalbaar prijskaartje van $ 8.999.
Als laagdrempelige basis voor de Yamaha YZF-R7 stapten de ingenieurs van bLU cRU weg van de moeilijk te besturen inline-four-schreeuwers en bouwden voort op het zeer succesvolle MT-07-platform. Vervolgens hebben ze de nieuwe fiets zorgvuldig aangepast, waarbij ze betekenisvolle, supersportgerichte technische veranderingen hebben doorgevoerd zonder de kosten substantieel te verhogen. Een opmerkelijk aspect van de R7 is hoe hij een van de meest veelzijdige en toch vermakelijke moderne krachtbronnen deelt, de 689cc parallel-twin CP2, met Yamaha’s MT en Ténéré 700. Deze motor is een favoriet geworden rond de Fietswereld kantoren vanwege zijn pittige maar toch handelbare karakter, dat luid en duidelijk tot uiting komt in de YZF-R7.
Ter referentie: de laatste MT-07 die werd getest op onze interne Dynojet 250i-dyno produceerde 67 piekvermogen en 46 pond-voet koppel; de YZF-R7 zal naar verwachting bijna identiek zijn. Spec-sheet-spionnen blaffen misschien naar deze relatief bescheiden cijfers, maar deze tweeling biedt vermakelijke, educatieve, evenwichtige kracht zonder de intimidatie van inline-fours. De initiële gasrespons is helder en de verbinding met het achterwiel is onmiddellijk zonder het gebruik van elektronische rijhulpmiddelen; De acceleratie verloopt soepel en lineair terwijl hij naar zijn 10.200-tpm-redline scheurt en snelheden van 120 mph nadert. Echt, wie heeft er meer nodig? De vermogensafgifte is breed, de snelheid is opwindend zonder intimiderend te zijn, en zonder enorme pk’s om op terug te vallen, is de vaardigheid van de rijder in het dragen van bochtensnelheid noodzakelijk om goede tijd te maken. Glad is snel.
De motor is bijna identiek aan die van de MT-07, maar met de YZF-R7 heeft Yamaha de CP2 voor het eerst geüpdatet met een assist/slipper clutch. De nieuwe koppeling zou de trekkracht van de koppeling met 20 procent verminderen en tegelijkertijd dienen als een hulpmiddel om het terugkoppel bij het vertragen te verminderen door de effecten van motorremmen te verminderen. De slipper clutch leent zich voor een soepele, wiel-in-lijn bochtenrit, zelfs wanneer de grenzen van remzones worden verlegd. Klachten met betrekking tot de zesversnellingsbak van de R7 betreffen een gebrek aan positief schakelgevoel tijdens het schakelen. Onze testeenheid was uitgerust met een plug-‘n’-play quickshifter, beschikbaar als een optie van $ 200 uit Yamaha’s onderdelencatalogus. Snelle actie bij de schakelhendel hielp bij het efficiënt accelereren en het verlaten van bochten.
Supersportfocus vereist een nauwkeurig rijgedrag en vertrouwen, dus Yamaha heeft het bestaande MT-07-chassis aangepast met verschillende kosteneffectieve updates om de stuurgeometrie aan te scherpen en de stijfheid te vergroten. De hellingshoek is verhoogd van 24,8 naar 23,7 graden en de naloop is met 2 mm verminderd tot 88 mm of 3,5 inch. Drievoudige klemverschuiving krimpt tot 35 mm van 40 mm. Deze veranderingen resulteren in een 5 mm kortere wielbasis, ondanks dat het achtertandwiel afneemt tot 42 tanden. Ten slotte verhoogt een set aluminium beugels bij het scharnier van de achterbrug de torsiestijfheid voor een meer geplante rit.
Het resultaat? Een chassis met een ‘altijd top’-gevoel dat het vertrouwen vergroot op een manier die zelfs voor het circuit geprepareerde MT-07’s niet zouden kunnen. Met een geclaimde 414 pond volledig van brandstof voorzien, is de YZF-R7 8 pond zwaarder dan de MT, maar is wendbaarder en meer dan bereid om snelle zij-aan-zij overgangen en middenhoekcorrecties aan te pakken. Het doet dit ook zonder serieuze kracht van het bovenlichaam te vereisen om te profiteren van zijn sportieve rijgedrag; denk aan minder energie per ronde en meer ronden in totaal.
Yamaha zegt ook dat de YZF-R7 het smalste model uit de R-serie is dat ooit is gebouwd. De brandstoftank en de zijkappen zijn slank, voor een strakke look en feel; het is meer herkenbaar als een oversized YZF-R3 dan een verkleinde YZF-R6. Het zit strak tussen de benen en past goed bij mijn racer-sized 5-foot-7-inch frame. Ook de agressieve stuurstand is gunstig; gemodelleerd naar de uitgaande YZF-R6, de lagere houding is sportief en zorgt ervoor dat de R7 onder je kan worden geduwd, terwijl het clip-on stuur iets hoger is geplaatst om vermoeidheid te verminderen, wat positief is voor dagelijks rijden op straat.
Een volledig verstelbare KYB-vork van 41 mm past bij de hernieuwde stijfheid van het frame en biedt een sterke balans tussen ondersteuning en flexibiliteit bij kleine stoten op het circuit. Voor de overgrote meerderheid van de rijders zal deze fiets een vertrouwenwekkend gevoel geven op circuittempo. Pas toen hij de stress ondervond van de strijd met viervoudig AMA Superbike-kampioen en bLU cRU-ambassadeur Josh Hayes, worstelde de vork met belasting, soms klapperend in de overgang van trailremmen naar neutraal gas geven. Door twee windingen voorspanning aan de schok toe te voegen, werd de belasting van de motorfiets tijdens het kantelen in evenwicht gehouden, waardoor het gevoel en de consistentie bij harde bochten werden verbeterd.
En aangezien er veel snelle bochten waren, is het maar goed dat de motor de sterke remkracht had van dubbele Advics remklauwen met vier zuigers en 298 mm schijven vooraan. De YZF-R7 is uitgerust met een Brembo radiale hoofdremcilinder voor, hoewel het gevoel bij de hendel moeite heeft om de remdruk nauwkeurig over te brengen. Niet-schakelbaar ABS wordt standaard geleverd en lijkt te zijn gekalibreerd voor een uitgebalanceerd niveau van inbraak, hoewel het regelrechte remprestaties bij het rollen van serieuze ronden belemmerde.
Aangezien de YZF-R7 dezelfde verslavende stoot- en rijervaring biedt als de rest van Yamaha’s R-serie-modellen, is het een geluk dat hij er ook zo uitziet. De horizontale stroomlijnkappen en open staartgedeelte weerspiegelen de moderne styling die voor het eerst te zien was op de 2015 YZF-R1, terwijl ze het niveau van pasvorm en afwerking leveren dat we gewend zijn van de bLU cRU. Een duidelijk leesbaar R7-specifiek LCD-scherm voor het stuur draagt bij aan het race-geïnspireerde gevoel.
De uitstekende combinatie van prestaties, veelzijdigheid en kwaliteit van de 2022 YZF-R7 vindt een mooie algehele balans: nieuwere rijders krijgen een fiets die gemakkelijk te besturen is terwijl ze hun vaardigheden aanscherpen; ervaren rippers krijgen een machine die nog steeds serieus leuk is; en de relatief redelijke adviesprijs zorgt voor meer tracktijd. De YZF-R7 heeft misschien niet de race-geïnspireerde geavanceerde mogelijkheden van de inline-vier screamers, en het kan een open geest vereisen van die-hard sportmotorrijders. Maar het vertegenwoordigt een benaderbare, praktische sportieve optie die de geest van de klasse zou moeten opvrolijken en een einde zou moeten maken aan de supersportblues.
2022 Yamaha YZF-R7 Specificaties:
.tg {border-collapse:collapse;border-spacing:0;} .tg td{border-color:black;border-style:solid;border-width:1px;font-family:Arial, sans-serif;font- maat: 14px; overflow:hidden;padding:10px 5px;word-break:normal;} .tg th{border-color:black;border-style:solid;border-width:1px;font-family:Arial, sans-serif;font- maat: 14px; font-weight: normal; overflow: hidden; padding: 10px 5px; word-break: normal;} .tg .tg-lboi {border-color: inherit; text-align: left; vertical-align: middle} .tg. tg-0lax{text-align:left;vertical-align:top}
Adviesprijs: | $ 8,999 |
---|---|
Motor: | DOHC, vloeistofgekoelde paralleltwin; 4 kleppen/cil. |
Verplaatsing: | 689cc |
Droeg x-Slag: | 80,0 x 68,6 mm |
Compressieverhouding: | 11.5:1 |
Transmissie/eindaandrijving: | 6 versnellingen/ketting |
Brandstof systeem: | Brandstof injectie |
Koppeling: | Nat, multiplate assist/slipper |
Kader: | Dubbele ruggengraat van buisstaal |
Voorvering: | 41 mm KYB omgekeerde vork, volledig instelbaar; 5,1 inch reizen |
Achtervering: | KYB-schok, veervoorspanning en rebound instelbaar; 5,1 inch reizen |
Voor rem: | Advics remklauwen met 4 zuigers, dubbele 298 mm schijven met ABS |
Achterrem: | Nissin-remklauw met 1 zuiger, 245 mm schijf met ABS |
Banden, voor/achter: | Bridgestone Battlax Hypersport S22; 120/70-17 / 180/55-17 |
Hark/spoor: | 23,7°/3,5 inch. |
wielbasis: | 54,9 inch. |
Bodemvrijheid: | 5,3 inch. |
Stoelhoogte: | 32,9 inch. |
Brandstof capaciteit: | 3,4 liter. |
Geclaimd nat gewicht: | 414 pond. |
Beschikbaarheid: | juni 2021 |
Contact: | yamahamotorsports.com |
CreditSource link