Custom Motorcycle Dream Team bouwt Sportster voor het goede doel

Het eindresultaat van het Built for Good-project, een monocoque Sportster Forty-Eight die binnenkort wordt weggegeven om geld in te zamelen voor Waves for Water. (Brandon Lajoie en Roy Son/)

Motorbouw is, net als motorrijden, typisch een eenzame onderneming. De meeste bouwers genieten van hun tijd alleen in de garage, waardoor hun unieke visie werkelijkheid wordt, maar er is ook een ongelooflijke gemeenschapszin onder de customizers. Op elke motorbeurs zie je ze rondlopen, projecten inspecteren, ideeën uitwisselen en elkaars werk bekritiseren. Omdat het afgelopen anderhalf jaar ons allemaal heeft afgezonderd in onze eigen garages, hebben we te veel tijd alleen gehad en lang niet genoeg van de gemeenschap die altijd zo’n groot deel van deze cultuur is geweest. Dus bedacht David Chang, oprichter van @CafeRacersofInstagram, een plan.

Het team van Built for Good neemt een pauze buiten Sosa Metalworks in Las Vegas, Nevada.

Het team van Built for Good neemt een pauze buiten Sosa Metalworks in Las Vegas, Nevada. (Brandon Lajoie en Roy Son/)

Zeven jaar na het starten van een succesvolle Instagram-pagina gericht op café racer-motorfietsen, CROIG heeft inmiddels meer dan een miljoen volgers. Naarmate de pagina groeide, zocht Chang naar een manier om mensen samen te brengen en tegelijkertijd iets goeds te doen, en dat is hoe de samenwerking met Waves for Water in het spel komt. Waves for Water is een organisatie die mensen in regio’s zonder gemakkelijk beschikbaar schoon water helpt door hen toegang te geven tot draagbare waterfiltersystemen, het graven en repareren van boorputten en het bouwen van regenwateropvang- en opslagsystemen. David kon zijn middelen in de custom-motorwereld gebruiken om deze bekende bouwers samen te brengen in één project, veel aandacht te krijgen via de sociale media van iedereen, en de motor vervolgens te schenken aan iemand die aan het goede doel had gedoneerd. Het was bijna te logisch.

Vroege schetsen voor de Sportster build.  Sommige bouwers gaan liever direct naar de vorm, anderen zien het liever eerst op papier.

Vroege schetsen voor de Sportster build. Sommige bouwers gaan liever direct naar de vorm, anderen zien het liever eerst op papier. (Brandon Lajoie en Roy Son/)

“Het punt was om verschillende talenten binnen te halen en te proberen één samenhangend stuk te maken”, zegt Chang. “Elk van deze bouwers heeft zijn eigen stijl en bouwt altijd alleen, en dit is de eerste keer dat een van ons echt in groepen rondhangt in meer dan een jaar. Er is dus veel opwinding om een ​​paar redenen.”

Christian Sosa is een hands-on bouwer, die tot het uiterste gaat om de vorm op de fiets zelf te spotten.

Christian Sosa is een hands-on bouwer, die tot het uiterste gaat om de vorm op de fiets zelf te spotten. (Brandon Lajoie en Roy Son/)

Terwijl David iedereen bij elkaar bracht, waren er vier bouwers die het grootste deel van het werk op zich zouden nemen, en natuurlijk zorgde producer Ben Holmes ervoor dat alles soepel verliep en er waren geweldige video’s en foto’s van het eindproduct om te delen. J. Shia is de raadselachtige eigenaar, bouwer en leider van alles bij Madhouse Motors. Jay Donovan is een jonge bouwer met een fris gezicht die een ongelooflijk talent heeft getoond voor zowel het ontwerpen van prachtige motorfietsvormen als het gieten van metaal om ze te realiseren. Joe Mielke is een metaalvormende tovenaar uit South Dakotan en een juweel van een mens die de kunsten van metaalfabricage en gereedschapmakerij leert onder de naam Snap Fabrications. Christian Sosa is een legende in de metaalvormende wereld en heeft prijzen gewonnen van bijna elke grote Amerikaanse show. Met slechts zeven dagen om het project van begin tot eind te voltooien, staken deze vier de hand uit en kregen hulp waar ze konden, maar namen het grootste deel van het werk zelf op zich. Ze ontmoetten elkaar in Sosa Metalworks in Las Vegas voor een week van extreem lange dagen.

Jay Donovan buigt en plakt de draadvorm op de Sportster.

Jay Donovan buigt en plakt de draadvorm op de Sportster. (Brandon Lajoie en Roy Son/)

De basisfiets is een 2021 Harley-Davidson Sportster Forty-Eight. Gezien de bekende stijl van de betrokken bouwers en hun expertise in het gieten van metalen, leek een monocoque stalen carrosserie een logische keuze. Voorlopige schetsen werden gemaakt met de hulp van Jeremy Lacy bij DownShift Studio, daarna verder ontwikkeld en aangepast door het team in de winkel. Het draadframe werd gebogen en vastgespijkerd en de panelen werden gesneden en gevormd voordat ze aan elkaar werden gelast. De lassen werden vervolgens uitgeslepen en gladgemaakt voordat het metaal werd gepolijst en passend bij de EFI en het sanitair. Het is eenvoudig als het op deze manier wordt opgesplitst, maar eenvoudig is niet hetzelfde als eenvoudig; geloof me, het is een enorme onderneming voor slechts zeven dagen.

Joe Mielke test het passen en maken van aanpassingen aan de draadvorm.

Joe Mielke test het passen en het maken van aanpassingen aan de draadvorm. (Brandon Lajoie en Roy Son/)

J. Shia vloog uit Boston, Massachusetts, om haar verjaardag aan dit project te besteden.

J. Shia vloog uit Boston, Massachusetts, om haar verjaardag aan dit project te besteden. (Brandon Lajoie en Roy Son/)

De Forty-Eight werd naar buiten gereden om de verhoudingen van het draadframe te controleren voordat met de constructie van de stalen carrosserie werd begonnen.

De Forty-Eight werd naar buiten gereden om de verhoudingen van het draadframe te controleren voordat met de constructie van de stalen carrosserie werd begonnen. (Brandon Lajoie en Roy Son/)

Sosa gloeit metalen panelen voor de kuip en carrosserie voordat ze in vorm worden gebogen.

Sosa gloeit metalen panelen voor de kuip en carrosserie voordat ze in vorm worden gebogen. (Brandon Lajoie en Roy Son/)

Sosa werkt aan het Engelse stuur op een van de grotere carrosseriepanelen.

Sosa werkt aan het Engelse stuur op een van de grotere carrosseriepanelen. (Brandon Lajoie en Roy Son/)

Met een ruw metalen carrosserie is er geen Bondo om fouten te verbergen.  Hier doet Donovan wat fine-tuning met een hamer, waardoor alle vormen glad en precies goed worden.

Met een ruw metalen carrosserie is er geen Bondo om fouten te verbergen. Hier doet Donovan wat fine-tuning met een hamer, waardoor alle vormen glad en precies goed worden. (Brandon Lajoie en Roy Son/)

Gelaste panelen worden over de draadvormen geplaatst om ervoor te zorgen dat ze overeenkomen, vervolgens gelast en schoongemaakt.

Gelaste panelen worden over de draadvormen geplaatst om ervoor te zorgen dat ze overeenkomen, vervolgens gelast en schoongemaakt. (Brandon Lajoie en Roy Son /)

Het eindresultaat van het Built for Good-project, een moderne Sportster-custom met stalen body als geen ander.

Het eindresultaat van het Built for Good-project, een moderne Sportster-custom met stalen body als geen ander. (Brandon Lajoie en Roy Son/)

Door vele late nachten van michelada’s en slapen in busjes, slaagde het team erin om de klus op een werkelijk ongelooflijke manier te klaren. Toen de bouw eenmaal was voltooid, laadden ze op en gingen ze naar een droge bodem buiten Vegas om wat stoom af te blazen met shakedown-tests.

Bekijk <a href=

Ga naar CROIG.co voor meer informatie over de sweepstakes. (Brandon Lajoie en Roy Son/)

David zal nu de voltooide aangepaste Sportster langs de westkust rijden en onderweg locaties posten op @CafeRacersofInstagram, zodat mensen hem persoonlijk kunnen komen bekijken. Elke week wordt er één video uitgebracht CROIG.co; terwijl je ze bekijkt, kun je doneren om mee te doen aan de weggeefactie om deze geweldige fiets te winnen.

CreditSource link

We will be happy to hear your thoughts

Leave a reply

J-Pbikes
Logo
Compare items
  • Total (0)
Compare
0
Shopping cart